W naszej szkole prowadzone są: 

1. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

2. Zajęcia rewalidacyjne

3. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

4. Zajęcia logopedyczne

5. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

6. Zajęcia socjoterapeutyczne 

6. Zajęcia rozwijające

7. Zajęcia sportowe i rekreacyjne

 

Nauczyciel specjalista

Nauczyciel specjalista terapii pedagogicznej (reedukator) udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom napotykającym trudności w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły; rozpoznaje indywidualne możliwości rozwojowe ucznia (diagnoza i prognoza pedagogiczna) zarówno w sferze motywacji do uczenia się, jak i w zakresie posiadanych umiejętności szkolnych oraz możliwości uczenia się. 

Zadania nauczyciela specjalisty: 

- badanie i analizowanie psychologiczno-pedagogicznych czynników wpływających na funkcjonowanie szkolne ucznia; 

- diagnozowanie sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia; 

- opracowywanie programu pomocy dziecku ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; 

- organizowanie i prowadzenie zajęć specjalistycznych-rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiających uzyskanie osiągnięć zgodnych z programem dla danego etapu edukacyjnego; 

- prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów i rodziców, w celu wspomagania wychowawczej funkcji rodziny, zapobiegania zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów oraz wspierania ich rozwoju; 

- udzielanie porad dla uczniów, rodziców i nauczycieli; 

- prowadzenie warsztatów dla rodziców i nauczycieli, w celu doskonalenia umiejętności
z zakresu komunikacji społecznej oraz umiejętności wychowawczych; 

- współpraca ze specjalistami służby zdrowia, psychologami, pedagogami i innymi specjalistami w celu przygotowania wielospecjalistycznej diagnozy i uzyskania trwalszych efektów terapeutycznych; 

- prowadzenie dokumentacji badań, diagnoz i działalności terapeutycznej; 

- współpraca z instytucjami i organizacjami rządowymi i pozarządowymi organizującymi różne formy pomocy specjalistycznej; 

- dbałość o podnoszenie kwalifikacji zawodowych. 

Dodatkowe zadania: 

- prowadzenie innych zajęć specjalistycznych o charakterze terapeutycznym, o ile posiada przygotowanie specjalistyczne, np. w zakresie psychoterapii, socjoterapii, 

- pełnienie funkcji nauczyciela-konsultanta, nauczyciela-doradcy metodycznego, opiekuna stażu, edukatora, eksperta wchodzącego w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.


Role nauczyciela w procesie nauczania i wychowania:
- wprowadzanie uczniów w świat wiedzy naukowej,
- wdrażanie uczniów do samodzielności,
- przygotowanie do udziału w życiu społecznym,
- nagradzanie właściwych postaw, gdyż to pozwala uczniom wierzyć, że warto postępować według ustalonych zasad,
- przygotowanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych do integracji
z pełnosprawnymi rówieśnikami,
- rozwijanie sprawności językowej uczniów,
- pobudzanie aktywności myślowej, emocjonalnej i ruchowej uczniów oraz uczestnictwo
w sferze kultury i mediów,
- komunikowanie się (komunikacja językowa, pozawerbalna) jako podstawowy instrument porozumiewania się,
- stwarzanie możliwości pełnego lub częściowego włączania się do normalnego życia osobom niepełnosprawnym,
- przygotowanie do godnego życia w społeczności oraz aktywnego zajmowania różnych ról społecznych, zawodowych i kulturalnych,
- pomoc w budowie pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajanie poczucia bezpieczeństwa,
- umożliwianie uczniom niepełnosprawnym częstych, pozaszkolnych kontaktów
z rówieśnikami pełnosprawnymi,
- uczenie jak sobie radzić z własnymi emocjami, właściwie reagować na przejawy emocji innych oraz kontrolować zachowania,
- wspieranie i wspomaganie w obszarze odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
- zauważanie potrzeb dziecka, trudności, kłopotów, chwilowych wysiłków dziecka
i wskazywanie sposobu radzenia sobie z trudnościami,
- korygowanie nieadekwatnych wyobrażeń i pojęć, postaw, obrazu samego siebie,
- kształtowanie cech osobowości i charakteru,
- kształtowanie właściwych postaw osób niepełnosprawnych wobec siebie i innych ludzi,
- aktywne włączanie osób niepełnosprawnych w życie gospodarcze, społeczne i kulturalne kraju,
- stwarzanie uczniom trudnych sytuacji zadaniowych, a nie ochranianie ich przed nimi,
- umiejętne kierowanie uczniami w rozwoju ich pozytywnego spojrzenia na siebie,
- motywowanie uczniów do pracy,
- przygotowanie uczniów do dalszej nauki szkolnej,
- uczenie umiejętności radzenia sobie w prostych sytuacjach życiowych.