Rozwój emocjonalny i społeczny podlega procesom uczenia się między innymi przez naśladownictwo, identyfikację i trening,  co jest możliwe do zastosowania w szkole poprzez udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.

 

Zajęcia te, to wzmocnienie oddziaływań terapeutycznych i profilaktycznych w odniesieniu do uczniów, którzy z różnych przyczyn - osobowościowych, rozwojowych, środowiskowych - mają problemy w zakresie nawiązywania relacji z rówieśnikami i funkcjonowania w różnych sytuacjach społecznych, co przekłada się na poziom sukcesu osobistego, obraz samego siebie, prawdopodobieństwo występowania nieakceptowanych społecznie zachowań.

Prowadzący zajęcia dokonuje wyboru tych umiejętności i zdolności, które wynikają z rozpoznanych potrzeb uczestników w odniesieniu do sfery emocjonalno-społecznej. Należą do nich m.in:

  • samodzielność,
  • samoświadomość – budowanie adekwatnego obrazu własnej osoby (mocne i słabe strony, akceptacja swojej indywidualności, odrębności, tożsamości), zainteresowań, hobby,
  • motywacja wewnętrzna,
  • rozpoznawanie emocji/uczuć własnych i innych osób, identyfikowanie emocji wywołanych sytuacją, pragnieniem,
  • samoregulacja – panowanie nad emocjami, wyrażanie emocji/uczuć w sposób akceptowany społecznie,
  • komunikowanie emocji,
  • rozładowywanie emocji,
  • przestrzeganie norm i obowiązujących zasad,
  • samokontrola, ocena własnego zachowania (przyczyn, skutków), praca nad sobą,  odpowiedzialność,
  • rozumienie zachowań/sytuacji społecznych, przyjmowanie perspektywy innych, przewidywanie zachowania innej osoby,
  • rozpoznawanie zachowań asertywnych,
  • rozumienie komunikacji, efektywne komunikowanie się i nawiązywanie pozytywnych relacji, kultury osobistej, manier, wyrażanie szacunku,
  • empatia, cierpliwość, myślenie o innych, słuchanie innych,
  • podtrzymywanie przyjaźni,
  • radzenie sobie ze stresem,
  • rozwiązywanie konfliktów/problemów, podejmowanie wyborów,
  • skuteczne współdziałanie w zespole, funkcjonowanie w grupie,
  • praca na rzecz innych, niesienie pomocy, udzielanie i wzywanie pomocy.