ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE
W naszej szkole organizowane są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla uczniów, którzy przejawiają trudności w opanowaniu treści przewidzianych w podstawie programowej. Program tych zajęć jest zgodny zarówno z podstawą programową dla danego etapu edukacyjnego, jak i programem nauczania w danej klasie. Podczas zajęć dydaktyczno-wyrównawczych realizuje się najczęściej podstawowe treści programu w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej. Głównym założeniem jest wyrównywanie braków, powtarzanie i utrwalanie wiadomości i umiejętności.
Cele zajęć dydaktyczno- wyrównawczych:
- eliminacja niepowodzeń szkolnych,
-wyrównywanie istniejących braków,
-stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego,
- rozwijanie podstawowych umiejętności służących świadomemu uczeniu się, głównie umiejętności czytania, pisania, liczenia, wypowiadania się poprzez uzupełnianie poszczególnych partii materiału dodatkowymi ćwiczeniami,
-uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów,
- umacnianie wiary we własne siły i umożliwianie osiągania sukcesu,
- uczenie rozwiązywania problemów edukacyjnych oraz przezwyciężania pojawiających się trudności.
Procedura osiągania celów:
Cele zajęć dydaktyczno-wyrównawczych zostaną osiągnięte poprzez odpowiedni dobór treści, systematyczne utrwalanie materiału, stopniowanie trudności zadań, zastosowanie zróżnicowanych atrakcyjnych dla ucznia metod pracy, z zastosowaniem gier i zabaw dydaktycznych, bieżące pilotowanie pracy ucznia. Praca podczas zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dostosowana jest do potrzeb i możliwości każdego dziecka. Zamierzone działania są zindywidualizowane tak, aby każdy uczeń mógł osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości.
Wskazówki dla rodziców:
- zachęcanie dziecka do samodzielnej i systematycznej pracy,
- utrwalanie wcześniej poznanego materiału,
- współpraca z nauczycielami uczącymi dziecko,
- rozwijanie zainteresowań dziecka,
- zapewnienie dziecku odpowiednich warunków do nauki i odpoczynku,
- motywowanie ucznia do przezwyciężania trudności,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka, koncentracja na jego mocnych stronach,
Aby pomóc dziecku w nauce, należy przestrzegać ważnych zasad:
- należy od początku przyzwyczaić dziecko do wykonywania zadań domowych o tym samym czasie. Dziecko nie powinno odrabiać lekcji bezpośrednio po zakończeniu zajęć w szkole, ponieważ jest zmęczone i ma prawo do odpoczynku,
- wykonywanie zadań powinno odbywać się stale w tym samym miejscu (najlepiej, jeśli będzie to własny pokój i własne biurko), w ciszy, spokoju oraz odpowiednim oświetleniu,
- przed przystąpieniem do odrabiania lekcji dziecko powinno przygotować sobie potrzebne przybory,
- istotne jest by stosować małe przerwy w nauce,
- po wykonaniu każdego zadania, wymagającego od dziecka wysiłku, należy je pochwalić, obdarzyć uwagą,
- pomoc rodziców musi być przemyślana, nie może to być wyręczanie dzieci z ich obowiązków.