ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-WYRÓWNAWCZE

 

W naszej szkole organizowane są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla uczniów, którzy przejawiają trudności w opanowaniu treści przewidzianych  w podstawie programowej. Program tych zajęć jest zgodny zarówno z podstawą programową dla danego etapu edukacyjnego, jak i programem nauczania w danej klasie. Podczas zajęć dydaktyczno-wyrównawczych realizuje się najczęściej podstawowe treści programu w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej. Głównym założeniem jest wyrównywanie braków, powtarzanie i utrwalanie wiadomości i umiejętności.

 

Cele zajęć dydaktyczno- wyrównawczych:

- eliminacja niepowodzeń szkolnych,

-wyrównywanie istniejących braków,

-stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego,

- rozwijanie podstawowych umiejętności służących świadomemu uczeniu się, głównie umiejętności czytania, pisania, liczenia, wypowiadania się poprzez uzupełnianie poszczególnych partii materiału dodatkowymi ćwiczeniami,

-uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów,

- umacnianie wiary we własne siły i umożliwianie osiągania sukcesu,

- uczenie rozwiązywania problemów edukacyjnych oraz przezwyciężania pojawiających się trudności.

 

Procedura osiągania celów:

Cele zajęć dydaktyczno-wyrównawczych zostaną osiągnięte poprzez odpowiedni dobór treści, systematyczne utrwalanie materiału, stopniowanie trudności zadań, zastosowanie zróżnicowanych atrakcyjnych dla ucznia metod pracy, z zastosowaniem gier i zabaw dydaktycznych, bieżące pilotowanie pracy ucznia. Praca podczas zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dostosowana jest do potrzeb i możliwości każdego dziecka. Zamierzone działania są zindywidualizowane tak, aby każdy uczeń mógł osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości.

 

Wskazówki dla rodziców:

- zachęcanie dziecka do samodzielnej i systematycznej pracy,

- utrwalanie wcześniej poznanego materiału,

- współpraca z nauczycielami uczącymi dziecko,

- rozwijanie zainteresowań dziecka,

- zapewnienie dziecku odpowiednich warunków do nauki i odpoczynku,

- motywowanie ucznia do przezwyciężania trudności,

- wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka, koncentracja na jego mocnych stronach,

 

Aby pomóc dziecku w nauce, należy przestrzegać ważnych zasad:
- należy od początku przyzwyczaić dziecko do wykonywania zadań domowych o tym samym czasie. Dziecko nie powinno odrabiać lekcji bezpośrednio po zakończeniu zajęć w szkole, ponieważ jest zmęczone i ma prawo do odpoczynku,
- wykonywanie zadań powinno odbywać się stale w tym samym miejscu (najlepiej, jeśli będzie to własny pokój i własne biurko), w ciszy, spokoju oraz odpowiednim oświetleniu,
- przed przystąpieniem do odrabiania lekcji dziecko powinno przygotować sobie potrzebne przybory,
- istotne jest by stosować małe przerwy w nauce,
- po wykonaniu każdego zadania, wymagającego od dziecka wysiłku, należy je pochwalić, obdarzyć uwagą,
- pomoc rodziców musi być przemyślana, nie może to być wyręczanie dzieci z ich obowiązków.