Opieka logopedyczna w szkole ma na celu:
- zdiagnozowanie dzieci w ramach badań przesiewowych, w celu wykrycia nieprawidłowości w rozwoju mowy
- objęcie terapią logopedyczną dzieci w celu korekty wad wymowy, wywołania brakujących głosek, usprawnienia aparatu artykulacyjnego
Zadania logopedy:
- przeprowadzenie diagnozy logopedycznej i ustalenie terapii indywidualnie dla każdego dziecka,
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego,
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
- stymulowanie rozwoju mowy, w celu usprawnienia strony artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalnej mowy
- terapia opóźnionego rozwoju mowy,
- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń,
- wzbogacanie słownictwa, rozwijanie mowy opowieściowej,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
- usprawnianie techniki czytania, pisania i opowiadania.
Zasady objęcia dziecka pomocą logopedyczną
Na zajęcia logopedyczne w pierwszej kolejności kwalifikowani są uczniowie posiadający opinię lub orzeczenie z Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej, w której zawarte są wskazania do podjęcia zajęć logopedycznych w szkole oraz ci, którzy zostali zakwalifikowani do terapii przez logopedę szkolnego. Przesiewowe badania logopedyczne przeprowadzane są na początku roku szkolnego i opierają się na badaniu artykulacji, słuchu fonemowego, fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej, pamięci fonologicznej oraz tempa i prozodii mowy.
Zajęcia logopedyczne prowadzone są grupowo lub jeśli zaistnieje taka potrzeba indywidualnie. Trwają 45 minut. Dzieci łączone są w grupy według problemów wymowy i wieku. Uczestnictwo w zajęciach nie jest obowiązkowe i to rodzice decydują czy chcą, aby ich dziecko brało w nich udział.
Rodzice dzieci zakwalifikowanych do zajęć otrzymują zgody na udział w zajęciach logopedycznych do podpisania z informacją o terminie i godzinie zajęć.
W czasie trwania terapii dzieci prowadzą zeszyty, najlepiej formatu A4, w których zapisujemy lub wklejamy ćwiczenia. Zalecone ćwiczenia należy codziennie utrwalać w domu, ponieważ bez zaangażowania rodziców w ćwiczenia z dzieckiem w domu niemożliwe będzie osiągnięcie założonego celu terapii.
Wybitny polski logopeda- prof. Leon Kaczmarek przedstawił XII przykazań logopedycznych, w których zawarł praktyczne rady dla osób sprawujących opiekę nad dzieckiem.
XII PRZYKAZAŃ LOGOPEDYCZNYCH
1.Mów jak najwięcej do swego dziecka od pierwszych dni po urodzeniu. Mów powoli, spokojnie i ciepło, najlepiej z bliska, patrząc na jego twarz. Przyzwyczajaj je do melodii i rytmu mowy.
2.Śpiewaj i czytaj swojemu dziecku, zachęcaj je do śpiewania razem z Tobą.
3.Często zwracaj się bezpośrednio do dziecka, używaj jego imienia. Słuchaj kiedy dziecko mówi do ciebie, okazuj zainteresowanie bo to stymuluje chęć do mówienia
4.Nie nadużywaj zdrobnień. Dostarczaj prawidłowych wzorców wypowiedzi, mów poprawnie. Nie powtarzaj wytworów językowych dziecka. To Ty jesteś dla niego przykładem, ono uczy się mowy od Ciebie.
5.Staraj się aby dziecko do 12 miesiąca życia było karmione piersią. To dobry trening dla mięśni, od których sprawności, w dużej mierze, zależy poprawna wymowa.
6.Zwracaj uwagę na sposób oddychania. Dziecko podczas spoczynku powinno oddychać przez nos a nie przez usta.
7.Obserwuj dziecko, czy i jak reaguje na dźwięki z otoczenia. Dobry słuch jest warunkiem rozwoju mowy.
8.Nie zmuszaj dziecka do powtarzania słów zawierających głoskę, którą źle wymawia, gdyż to tylko utrwala złą wymowę.
9.Zbyt długie ssanie smoczka , palca lub przedmiotów może spowodować zniekształcenie zgryzu i przyczynić się do nieprawidłowej wymowy.
10.Zawsze zaniepokoić powinno Cię, gdy dziecko unika kontaktów słownych oraz gdy chętniej posługuje się gestem niż słowem.
11.Nie wierz w obiegowe opinie typu, że ,, chłopcy uczą się mówić później niż dziewczynki’’. Bądź czujny słysząc o swoim dziecku zdanie ,, jest jeszcze za wcześnie na działanie, dziecko ma czas’’ albo ,,przyjdzie czas- będzie mówił’’.
12.Na bieżąco kontroluj zgryz i stan uzębienia dziecka- to jest część aparatu mowy.
PORADY LOGOPEDY DLA RODZICÓW:
Droga Mamo, Drogi Tato!
Jeżeli Wasze dziecko ma problemy z wymową pamiętajcie, że nie wystarczą same ćwiczenia u logopedy. Bez Waszego zaangażowania każda terapia skazana jest na porażkę.
Wystarczy przeznaczyć na ćwiczenia 10 – 15 minut dziennie.
Im wcześniej zaburzenia mowy zostaną wykryte i ustalony zostanie tok postępowania, tym terapia będzie skuteczniejsza.
Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, w tym na jego powodzenia w szkole.
Ćwiczcie język, wargi i żuchwę robiąc np. miny przed lustrem
Okażcie cierpliwość. Terapia logopedyczna musi potrwać. Na efekty trzeba będzie poczekać, ale na pewno przyjdą.
Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka i cieszcie się razem z nim. Pozytywna motywacja wzmacnia terapię, ale daje też dziecku poczucie pewności i wiary we własne możliwości.
Wsłuchujcie się w wymowę Waszego dziecka wszędzie, nie tylko podczas terapii.
Nie korygujcie wymowy dziecka w obecności innych osób.
Mówcie poprawnym językiem, nie zniekształcajcie wyrazów np. naśladując mowę dziecka, nie nadużywajcie zdrobnień. Do prawidłowej wymowy potrzebny jest właściwie rozwinięty słuch fonematyczny.
Ćwicz wszędzie: w domu, samochodzie, na spacerze i podczas każdej okazji: mycie rąk, układanie zabawek…
Nie zmuszajcie dzieci do ćwiczeń podczas choroby czy złego samopoczucia.
Sprawcie, aby ćwiczenia logopedyczne nie tylko korygowały wymowę, ale również rozwijały jego słownictwo, wyobraźnię jasność wyrażania myśli i emocji.
Czytajcie dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nim.
Pamiętajcie: czas przeznaczony na ćwiczenia logopedyczne jest Waszym wspólnie spędzonym czasem i poświęcacie Go swojemu dziecku!