Zajęcia rewalidacyjne to odrębne zajęcia organizowane wyłącznie dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność ucznia przez właściwą poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Dokumentem, który potwierdza zaplanowanie zajęć rewalidacyjnych, jest Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny (IPET). Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są przez nauczycieli zajęć edukacyjnych posiadających odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także przez takich specjalistów jak pedagog, psycholog czy logopeda, w ramach powierzonych im zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Zajęcia rewalidacyjne przewidziane są dla ucznia niepełnosprawnego, w tym:
- niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu lekkim,
- niepełnosprawnego ruchowo, w tym:
- z afazją,
- niewidomego i słabowidzącego,
- niesłyszącego i słabosłyszącego,
- z autyzmem, w tym:
- z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Podstawę prawną organizacji zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych stanowi rozporządzenie MEN w sprawie ramowych planów nauczania. Z jego treści wynika, że minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych w oddziale ogólnodostępnym i integracyjnym wynosi po 2 godziny na ucznia. Natomiast w rozporządzeniu MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli znalazły się regulacje dotyczące czasu trwania zajęć rewalidacyjnych prowadzonych w przedszkolu, który powinien wynosić około 30 minut – z dziećmi w wieku 5-6 lat oraz w szkole, gdzie określono, że godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut.
Zajęcia rewalidacyjne mogą być indywidualne lub zespołowe – te wskazania powinny być zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W orzeczeniu powinny być również wskazane rodzaje zajęć rewalidacyjnych, w jakich uczeń powinien brać udział.
W § 6 ust. 2 rozporządzenia MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania
i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społeczne i zagrożonych niedostosowaniem społecznym wskazano przykładowe rodzaje zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności, tj.
- naukę orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Braille'a lub innych alternatywnych metod komunikacji - w przypadku ucznia niewidomego;
- naukę języka migowego lub innych sposobów komunikowania się, w szczególności wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) - w przypadku ucznia niepełnosprawnego z zaburzeniami mowy lub jej brakiem;
- zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne -
w przypadku ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
Oczywiście w/w przykłady nie wyczerpują w tym zakresie potrzeb i oczekiwań podopiecznych. Podczas ich formułowania należy przede wszystkim mieć na uwadze to, iż zajęcia rewalidacyjne
z zasady mają charakter terapeutyczny, usprawniający i korekcyjny. Rodzaj zajęć rewalidacyjnych
i ich forma muszą odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym ucznia niepełnosprawnego oraz być dostosowane do jego możliwości psychofizycznych.