Zadania
1. Diagnoza trudności szkolnych, sytuacji rodzinnej i społecznej uczniów.
2. Rozpoznawanie potencjalnych możliwości i indywidualnych potrzeb uczniów.
3. Organizowanie pomocy uczniom z niepowodzeniami szkolnymi oraz systematyczny
monitoring postępów uczniów.
4. Realizacja działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu
wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
5. Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców i wsparcie ich sytuacji trudnej.
6. Współpraca z nauczycielami i wychowawcami w zakresie dostosowania wymagań
edukacyjnych do możliwości i sytuacji ucznia.
7. Organizowanie pomocy dla uczniów z problemami w zachowaniu, problemami
emocjonalnymi i problemami w kontaktach społecznych.
8. Wspieranie uczniów szczególnie uzdolnionych.
9. Prowadzenie zajęć usprawniających myślenie i wyrównujących deficyty uczniów.
10. Własne doskonalenie w zakresie umiejętności psychologicznych, wychowawczych.
11. Zadania związane z interwencją kryzysową – wsparcie uczniów i ich rodzin w sytuacjach
trudnych.
12. Współpraca ze specjalistami szkolnymi i PPP oraz z instytucjami pozaszkolnymi m.in. OPS,
GOPS, PCPR, policja, sąd, kuratorzy sądowi i społeczni.
13. Prowadzenie zajęć o charakterze rewalidacyjnym.
Metody i formy pracy
- prowadzenie obserwacji uczniów lub zespołów klasowych
- rozmowy diagnozujące, wspierające i motywujące (dialog motywacyjny)
- prowadzenie terapii psychologicznej dla uczniów z orzeczeniem
- przeprowadzanie warsztatów, pogadanek dla uczniów
- rozmowy psychoedukacyjne dla rodziców i nauczycieli
- gdy i zabawy
- metody dramowe, arteterapia
- relaksacja