Profilaktyka dotycząca bezpiecznego korzystania z internetu
BEZPIECZNY INTERNET
- Rozmowa o zjawiskach, które mają miejsce w internecie – czym jest cyberprzemoc i czy są sposoby reagowania w sytuacji, gdy ktoś jest nękany online. Jeśli przydarzy się coś, co nas zaniepokoi lub zdenerwuje, możemy ze wszystkim się zwrócić do zaufanej osoby, np. nauczyciela. Jeśli ktoś dokucza innej osobie w sieci, wystarczy, powiadomić odpowiednie osoby, tj. rodzice, nauczyciele, policja lub zadzwonić pod numer
- Ustal czas przeznaczony na aktywności w internecie.
- Rodzicu !
- Obserwuj dziecko i zwróć szczególną uwagę na niepokojące zachowania (np. nadmierną agresję, odizolowanie, nadwrażliwość, utratę zainteresowania innymi aktywnościami).
- Rozmawiaj z dzieckiem. Zasygnalizuj mu, że się o nie martwisz, spróbuj wytłumaczyć swoje obawy.
- Spróbuj dowiedzieć się, co jest powodem uzależnienia twojego dziecka od internetu, a także w jakich sytuacjach korzysta ono intensywniej z sieci.
- Spróbuj stopniowo ograniczać dziecku czas spędzony na korzystaniu z internetu. Dbaj o to, aby nagradzać dziecko za każdy postęp
- Postaraj się wspólnie z dzieckiem znaleźć pomost między czasem spędzanym w świecie wirtualnym a rzeczywistym. Zaproponuj offline challenge (cyfrowy detoks), który polega na odłączeniu się od wirtualnej rzeczywistości na minimum 48 godzin.
- Pamiętaj, że swoją postawą wobec mediów cyfrowych wpływasz na zachowanie swoich dzieci w tym obszarze. Jesteś dla nich przykładem.
- Rozmowa o zasadach ochrony prywatności w internecie - jakie zagrożenia wiążą sięz nadmiernym publikowaniem informacji o sobie, zamieszczaniem swoich zdjęć i filmów w sieci, dzieleniem się na portalach społecznościowych swoimi myślami i przeżywanymi uczuciami. Internauci mogą wykorzystać takie informacje. Wszystko, co publikujemy może być skopiowane. i rozpowszechnione niekoniecznie w taki sposób, w jaki byśmy chcieli. Jeśli decydujemy się na publikowanie swoich zdjęć, np. na portalach społecznościowych, bezpiecznie jest ustawić w statusie prywatności opcję, która umożliwi oglądanie ich tylko przez znajome osoby. Należy pamiętać aby zawsze wylogowywać się z serwisu (portalu społecznościowego, poczty, komunikatora itp.) po zakończeniu sesji. W ten sposób zabezpieczamy swoje konto przed niepowołanym dostępem innych osób.
W przypadku młodszych dzieci, należy zainstalować programy ochrony rodzicielskiej i antywirusowe na sprzęcie, z którego dziecko korzysta.
- Rodzicu !
- Porozmawiaj z dzieckiem o problemie uwodzenia w sieci. Wytłumacz, że nawiązywanie kontaktów przez internet może być niebezpieczne, bo trudno zweryfikować, czy osoba, z którą się rozmawia, jest tym, za kogo się podaje.
- Porozmawiaj z dzieckiem o jego znajomych z internetu. Jeśli w gronie swoich znajomych ma osoby, których nie zna z życia realnego, warto, aby je usunęło lub ograniczyło dostęp do publikowanych przez siebie materiałów.
- Zaoferuj dziecku wsparcie i powiedz, żeby zawsze informowało Cię, jeśli jakaś obca osoba będzie poruszała tematy związane z seksualnością lub inne, które je zaniepokoją.
- Poinformuj dziecko o możliwości zgłoszenia takiej sytuacji policji.
- Bądź uważna (-y), nietypowe zmiany w zachowaniu dziecka mogą niekiedy świadczyć o tym, że jest w niebezpiecznej relacji.
- W razie wątpliwości szukaj wsparcia specjalistów – skontaktuj się z telefonem dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dziecka 800 100 100.
Nękanie w sieci
- krok pierwszy: doświadczanie cyberprzemocy może być bardzo bolesne. Na początek należy nie wpadać w panikę, zachować spokój i zdrowy rozsądek. Nawet jeśli zdarzyło się zachować nieodpowiedzialnie w sieci (np. zamieścić swoje zdjęcie, ujawnić intymne informacje itp.), nikt nie ma prawa wykorzystać tego do krzywdzenia innej osoby.
- krok drugi: szczera rozmowa z kimś bliskim
- krok trzeci: ustalenie dalszego planu działań – co zrobić aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa i nie doprowadzić do eskalacji prześladowania, tj.
nie należy utrzymywać kontaktu ze sprawcą, nie odpowiadać na e-maile, telefony, nie pisać komentarzy w sieci itp.
nie należy kasować dowodów: e-maili, SmS-ów, mmS-ów zdjęć, filmów,
należy zastanowić się nad zmianą swoich danych kontaktowych w komunikatorach, zmianą adresu e-mail, numeru telefonu komórkowego itp.
należy zmienić ustawienia komunikatora tak, żeby nikt spoza listy kontaktów nie mógł się z nami komunikować.
- krok czwarty: zabezpiecz dowody cyberprzemocy pomóż dziecku zabezpieczyć dowody cyberprzemocy. Dowodami mogą być e-maile, SmS-y i mmS-y, wpisy na stronach internetowych, komentarze do wpisów lub do zdjęć w serwisach społecznościowych, na blogach, w fotogaleriach itp., zdjęcia, grafiki, treści rozmów prowadzonych przy użyciu komunikatorów lub czatów.
Pamiętaj, aby zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego itp.) lub adres strony www, na której pojawiły się szkodliwe treści. Zapisane pliki należy zachować na dysku komputera. Bardzo ważne jest, aby w skopiowanym tekście nie dokonywać żadnych zmian. Należy także zapisać i zachować link do strony, na której te treści się znalazły. Takie zabezpieczenie dowodów nie tylko ułatwi dalsze postępowanie dostawcy usługi (odnalezienie sprawcy, usunięcie szkodliwych treści z serwisu), ale również stanowi materiał, z którym powinny się zapoznać wszystkie zaangażowane w sprawę osoby.
- krok piąty: należy zgłosić naruszenie regulaminu do administratora serwisu. Większość serwisów społecznościowych posiada zapisy w regulaminach dotyczące cyberprzemocy. Przemocowe zachowania, takie jak dręczenie, nękanie, prześladowanie, podszywanie się pod inne osoby i kradzież tożsamości, są zabronione i mogą być zablokowane przez dostawców usługi. Osoba poszkodowana lub świadek przemocy może zgłosić do administratora serwisu naruszenie regulaminu i zażądać interwencji – zablokowania konta agresora, usunięcia szkodliwych treści. do podjęcia takiego działania zobowiązuje administratora serwisu art. 14 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Zgłoszenia można dokonać za pomocą specjalnych przycisków lub formularzy powiadomień na stronie serwisu. jeśli ich nie ma, można wykorzystać zamieszczone w zakładce „Kontakt” danej witryny. Zgłaszając naruszenie nalezy powołać się na odpowiedni przepis regulaminu danego serwisu oraz dołączyć dowody cyberprzemocy.
Niektóre serwisy posiadają rozbudowany system wsparcia dla użytkowników i zgłaszania nadużyć:
- centrum pomocy facebooka https://pl-pl.facebook.com/help/
- centrum pomocy google https://support.google.com/
- centrum pomocy youtube https://support.google.com/youtube/
- Twitter https://help.twitter.com/pl/rules-and-policies/twitter-rules
- instagram https://help.instagram.com/154475974694511/
- krok szósty: rozmowa ze sprawcą jeżeli wiesz, kto stoi za cyberprzemocą np. jest to koleżanka lub kolega ze szkoły czy osiedla), porozmawiaj ze sprawcą i/lub z jego rodzicami.
Po pierwsze, to szansę na ustalenie okoliczności zdarzenia, poznanie motywów działania sprawcy oraz na znalezienie rozwiązania konfliktowej sytuacji.
Po drugie – współpraca ze sprawcą cyberprzemocy pozwoli na najszybsze usunięcie z sieci szkodliwych materiałów, które tam zamieścił. niekiedy taka prosta interwencja może okazać się wystarczająca.
- krok siódmy: podjęcie współpracy ze szkołą i nawiązanie współpracy z dyrekcją lub nauczycielami. Należy wówczas poinformować wychowawcę klasy lub pedagoga szkolnego o zaistniałej sytuacji. Prawo oświatowe zobowiązuje szkoły do zapewnienia uczniom bezpieczeństwa i podejmowania interwencji, jeśli to bezpieczeństwo zostanie zagrożone. Szkoły mają także obowiązek współpracy z rodzicami zarówno sprawców przemocy, jak i uczniów, którzy agresji doświadczają. procedury postępowania w przypadku stwierdzenia przemocy wobec ucznia nakładają na szkoły obowiązek:
- ustalenia możliwych okoliczności zdarzenia, sprawców przemocy i ewentualnych świadków zdarzenia;
- zabezpieczenia dowodów;
- poinformowania o sytuacji rodziców uczniów – uczestników zdarzenia;
- zastosowania wszelkich środków dyscyplinujących wobec agresorów, zgodnie z obowiązującym statutem szkoły i rodzajem przewinienia;
- powiadomienia policji, gdy sprawa jest poważna, zostało złamane prawo lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana.
Przydatne strony:
- Akademia NASK www.akademia.nask.pl
- program Safer internet www.saferinternet.pl
- Strona kampanii „nie zagub dziecka w sieci” www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci
- dyżurnet.pl www.dyzurnet.pl
- cybernauci www.cybernauci.edu.pl
- cyfrowobezbezpieczni www.cyfrowobezpieczni.pl
- fundacja orange www.fundacja.orange.pl
- fundacja dajemy dzieciom Siłę www.fdds.pl